Hoe u samen met uw menselijk kapitaal uw organisatie toekomstbestendig maakt

Daadkrachtig netwerkbureau met een vaste kern en dedicated netwerk. Loyale teamplayers met ondernemersbloed. Talentscouts met persoonlijke aandacht en begeleiding. Voor beloftevolle HBO+ kandidaten met ambitie. Voor vitale opdrachtgevers met visie. Met bewezen trackrecord in Noord-Nederland.

Onlangs publiceerde Deloitte zijn rapport ‘Global Human Capital Trends 2020’. Daarin stelt Deloitte dat het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden bij medewerkers belangrijk is en blijft, maar dat het onvoldoende is om organisaties toekomstbestendig te maken. Tegelijk geeft Deloitte in zijn rapport ‘The social enterprise at work’ een aantal tips over hoe u met een investering in de competenties van uw medewerkers uw organisatie wél goed voorbereidt op een zonnige toekomst.

Voor veel organisaties vertegenwoordigen medewerkers het grootste kapitaal. Denk hen weg en alles wat overblijft zijn lege fabrieken en zielloze merken. Maar hoe houd je medewerkers aangehaakt? En belangrijker nog, hoe zorg je ervoor dat ze betrokken raken en zich de ambitie aanmeten om nu én in de toekomst het verschil te maken voor uw organisatie? Hen de mogelijkheid bieden voortdurend nieuwe kennis en ervaring op te doen is dan enorm motiverend. Over welke nieuwe kennis en ervaring hebben we het dan?

Deloitte is daar in zijn Global Human Capital Trends 2020 helder over. Het tempo waarin veranderingen zich voordoen is zo hoog, dat alleen investeringen in de vaardigheden van huidige én nieuwe medewerkers onvoldoende zijn. Wil een organisatie ook in de toekomst bestaansrecht hebben, dan moeten ook de competenties van medewerkers naar een hoger niveau getild worden. Gelukkig concludeert Deloitte niet alleen, in zijn rapport The social enterprise at work geeft Deloitte daar ook interessante aanbevelingen voor. Die hebben we eens kort en krachtig voor u samengevat.

Aanbeveling 1 – Van vaardigheden naar competenties

Natuurlijk moeten medewerkers hun huidige functies tot in de finesses beheersen. Werken aan hun functie-inhoudelijke vaardigheden blijft dus belangrijk. Tegelijk zouden die vaardigheden van nu in de nabije toekomst wel eens overbodig kunnen zijn. Daarom is het juist goed ook te investeren in de competenties van medewerkers. De competentie om te organiseren, om samen te werken, om te presenteren, noem maar op. En ja, daar hoort bijvoorbeeld ook de competentie tot het tonen van leiderschap bij.

Aanbeveling 2 – Van tevredenheid naar betrokkenheid

Veel organisaties hanteren het uitgangspunt dat medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Tevreden medewerkers zullen hiermee volmondig instemmen. Maar er is ook een groep meer ambitieuze werknemers die daarover zelf wensen en ideeën heeft. Het is zinvol juist deze groep daarin te faciliteren. Vanuit hun betrokkenheid is het juist deze groep die het verschil wil maken met oplossingen voor toekomstige uitdagingen.

Aanbeveling 3 – Van leren in de klas naar leren op de werkvloer

Onderzoek toont aan dat ervaringsleren veel effectiever is dan de traditionele klassikale lessen. Organisaties zouden dus na moeten denken over nieuwe en innovatieve manieren om betrokken medewerkers in de gelegenheid te stellen hun competenties verder te ontwikkelen.

Aanbeveling 4  – Van vanzelfsprekendheid naar incentives

Medewerkers die zich ontwikkelen ten behoeve van de realisatie van organisatiedoelstellingen krijgen daar meestal niet of nauwelijks een beloning voor. Meestal worden die geïnvesteerde tijd en energie als vanzelfsprekend ervaren. Maar gezien het toekomstige belang van die kennisontwikkeling zouden organisaties juist incentives moeten opzetten om hun medewerkers te motiveren continue te werken aan hun competenties. En dat op zowel individueel als op teamniveau.

Meer weten over onze aanpak?

Bij Wierenga & De Graaf weten we al heel lang dat een combinatie van goede competenties het verschil maakt tussen een kandidaat en dé kandidaat voor uw vacante functies. Niet voor niets gaan we daar in onze gesprekken met kandidaten uitvoering op in en bieden we hen loopbaan- en scholingsadviezen aan. Tegelijk zijn we ook heel actief in het adviseren, ondersteunen en begeleiden van werkgevers bij het opstellen en uitrollen van opleidings- en ontwikkelprogramma’s. U wilt dus wel eens kennismaken met ons? Neem voor een eerste oriënterend gesprek contact op met Leo de Graaf (06 129 821 12 / leo@wierenga-degraaf.nl ) of Jan Wierenga (06 223 367 30 / jan@wierenga-degraaf.nl ).

Pagina delen:

Waarom kiezen voor Wierenga & De Graaf?

  • We zijn dé specialist in werving en selectie voor vaste, interim- en detacherings-functies op HBO+ niveau.
  • Ons uitgangspunt is altijd een gedeeld belang en een gezamenlijke ambitie.
  • Wij bieden employee & job branding, onboarding, loopbaanadvisering en persoonlijke- en leiderschapsontwikkeling.
Direct contact
Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Bekijk alle vacatures