Start datum: 1 november 2025

Senior Projectmanager Digitalisering

Locatie: Leeuwarden
Aanstelling: Interim
Salaris: 95 - 110
Uren: 36
Categorie: Overheid

Voor de provincie Fryslân zijn wij op zoek naar een Senior Projectmanager Digitalisering (32-36 uren per week), voor de periode van 1 november 2025 tot en met 31 oktober 2026.

Wat mag je verwachten

  • Opdracht is op detacheringsbasis of als zzp'er
  • Tarief is maximaal €110 inclusief alles, exclusief btw

Wie we zoeken

Je bent een ervaren projectmanager die:

  • Minimaal 5 tot 7 jaar relevante ervaring heeft met complexe digitaliseringsprojecten.
  • HBO+/WO werk- en denkniveau heeft.
  • Ervaring heeft met implementatie van informatiesystemen in een bestuurlijke of publieke context.
  • Sterke bestuurlijke sensitiviteit en organisatie-inzicht bezit.
  • Stakeholders op alle niveaus kan verbinden, beïnvloeden en meenemen.
  • Zowel strategisch kan sturen als zelf hands-on meewerkt.

Vakinhoudelijke expertise

  • Gedegen kennis van projectmanagementmethodieken (Prince2, Agile/Scrum).
  • Ervaring met DevOps-werkwijzen en samenwerking met multidisciplinaire teams.
  • Bewezen ervaring in stakeholdermanagement en verandermanagement.
  • Kennis van aanbestedings- en leveranciersmanagement is een pré.
  • Ervaring met werken in politiek-bestuurlijke contexten.

Persoonlijke kwaliteiten

  • Resultaatgericht en besluitvaardig.
  • Politiek-bestuurlijk sensitief en communicatief sterk.
  • Coachend en verbindend leiderschap.
  • Sterk analytisch en conceptueel denkvermogen.
  • Pragmatisch en oplossingsgericht; weet strategie om te zetten in concrete stappen.

Wat ga je doen

Als Senior Projectmanager Digitalisering bij de provincie Fryslân geef je leiding aan strategisch belangrijke digitaliseringsprojecten die onze organisatie en dienstverlening naar een hoger niveau tillen. Een van jouw eerste en belangrijkste opdrachten is de implementatie van een nieuw subsidiesysteem, een project met grote impact op onze organisatie, onze werkprocessen en onze dienstverlening aan inwoners, bedrijven en partners.

Je bent verantwoordelijk voor de integrale uitvoering van het project: van initiatie tot implementatie en adoptie. Daarbij werk je intensief samen met de leverancier van het systeem én met de interne organisatie. Je zorgt voor afstemming tussen teams binnen de domeinen Beleid & Strategie, Provinciale Omgeving, Dienstverlening en Middelen, en borgt dat techniek, processen en mensen optimaal op elkaar aansluiten.

Jouw impact

Als Senior Projectmanager Digitalisering:

  • Ben je de drijvende kracht achter de realisatie van strategische digitaliseringsprojecten.
  • Zorg je voor een succesvolle implementatie van het nieuwe subsidiesysteem en de borging in onze organisatie.
  • Verbind je interne en externe stakeholders en zorg je voor breed draagvlak.
  • Begeleid je de organisatie bij verandering en stimuleer je adoptie van nieuwe werkwijzen.
  • Lever je een directe bijdrage aan het verbeteren van onze dienstverlening en maatschappelijke impact.

Jouw rol in de praktijk

Binnen het Programma Digitalisering werk je nauw samen met collega’s, leveranciers en multidisciplinaire projectteams. Vanuit jouw rol ben jij degene die:

  • De leiding neemt over complexe digitaliseringsprojecten van start tot oplevering.
  • Stuurt op projectdoelstellingen, planning, scope, kwaliteit, financiën en risico’s.
  • De samenwerking met leveranciers regisseert en bewaakt dat de technische realisatie aansluit bij de behoeften van de organisatie.
  • De interne afstemming coördineert en de verbinding legt tussen organisatieonderdelen.
  • De veranderaanpak vormgeeft en de organisatie begeleidt bij de implementatie en adoptie van het nieuwe systeem.
  • Werkt vanuit een combinatie van Prince2 en Agile-principes en daarbij DevOps inzet ter ondersteuning van het projectwerk.
  • Proactief rapporteert aan opdrachtgevers en stuurgroepen en bestuurders adviseert over voortgang, risico’s en strategische keuzes.

Kerntaken

  • Projectmanagement: planning, aansturing, monitoring en oplevering.
  • Stakeholdermanagement en bestuurlijke afstemming.
  • Regievoering op leveranciers en integratie van technische oplossingen.
  • Verandermanagement en adoptiebegeleiding.
  • Rapportage, risicobeheersing en kwaliteitsborging.
  • Coaching en begeleiding van projectteams.

Over de organisatie

Werken bij de provincie Fryslân betekent werken bij een ambitieuze en maatschappelijk betrokken organisatie. Met ruim 1.000 collega’s maken we Fryslân mooier, sterker en toekomstbestendiger. Het resultaat voor de Friese samenleving staat voorop, en tegelijkertijd staat het werkgeluk van onze medewerkers centraal. Persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, teamwerk en waardering zijn daarbij belangrijke pijlers.

We werken in een moderne organisatie waar samenwerking vanzelfsprekend is en waar digitalisering een cruciale rol speelt in het realiseren van onze maatschappelijke ambities.

Solliciteren

Herken jij jezelf in bovenstaande omschrijving? Solliciteer dan nu op deze uitdagende functie en neem contact op met Rutger Balk via telefoon 06 236 52 758 of e-mail rutger@wierenga-degraaf.nl. Reageren kan tot 24 oktober 2025.

Waarom kiezen voor Wierenga & De Graaf?

  • We zijn de specialist in werving en selectie voor vaste, interim- en detacheringsfuncties op HBO en WO niveau.
  • Persoonlijke relatie gestoeld op vrijheid, gelijkwaardigheid en nieuwsgierigheid.
  • Wij bieden employee & job branding, onboarding, loopbaanadvisering en persoonlijke- en leiderschapsontwikkeling.
Direct contact

Solliciteer direct

Wierenga & De Graaf
Privacyoverzicht

Deze website maakt gebruik van cookies, zodat wij u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals het herkennen van u wanneer u terugkeert naar onze website en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de website u het meest interessant en nuttig vindt.